Her er tekstudgaven af de 5 grunde jeg nævner i Episode 3 af podcasten.

1. Support

  • Skyen: Microsoft har (uden sammenligning) den bedste support jeg har oplevet på nogen cloud platform. Du får BOYD-support. Du får rigtige mennesker du kan tale med. Jeps. Du kan bare tage telefonen og ringe til dem og få support med det samme.
  • Lokal: Microsoft HAR god support Ingen tvivl om det. Jeg vil faktisk vædde på at Microsoft slår Google, Amazon og hvem der ellers er i markedet på support. Men alligevel, så kan Microsoft ikke slå din lokale SharePoint konsulent. Lige meget hvor meget de gerne vil, så er den lokale support fra ham eller hende, der har sat din platform op, altid bedre. For Microsoft dukker altså ikke op ved dit dørtrin, kigger dig dybt ind i øjnene og forsikre dig at det hele skal nok gå.

2. Skalerbarhed

  • Skyen: Lad os sige at du af en eller anden grund står og skal tilføje 10.000,- nye medarbejdere fra den ene dag til den anden. Årsagerne kan være mange, men lad os bare sige at dit firma har fusioneret med et andet og du har 10.000 nye kolleger der skal have e-mail og adgang til SharePoint i morgen. Det er ikke det store problem. Du indlæser en csv-fil i et powershellscript og så venter du et par timer, til det er færdigt og så har du tilføjet dem alle. Du skal ikke tænke på hardware, backup eller båndbredde. Det er Microsofts problem. Ikke dit.
  • Lokal: Du kan udvide med flere websites. Hey du kan hoste websites på din lokale SharePoint hvis du vil. Det kan du slet ikke mere på Office 365, hvis du køber licens i dag. Du skal selvfølgelig være opmærksom på at udvide din hardware i takt med du udvider dine services. Og ja. det vil helt klart koste dig lidt penge at opgradere din hardware. Men hvis det tilføjer værdi nok, så er det jo det værd. Men prøv engang at kører 4 websites, 2 ekstranets med hver deres domænenavne på en Office 365 løsning og så vil du se en horde af problemer vælte ind.

3. Jævnlige opdateringer

  • Skyen: Microsoft har dedikeret sig til at opdatere din Office 365 platform, før deres lokale produkter bliver opdateret. Så hvis du er på en Office 365 platform, er du altid på den nyeste og mest opdateret platform. Den vil altid indeholde de nyeste opdateringer. Og det er stort set hver måned der er nyt på Office 365.
  • Lokal: Argumentet for at blive på den lokale platform det samme. Konstante opdateringer. Du har ingen kontrol over hvilke opdateringer der bliver lagt på din Exchange eller SharePoint. Mangel på kontrol over opdateringer kan være en frustrerende oplevelse for nogen og et befriende pusterum.

4. Konsulenter

  • Skyen: Så kan du godt sige farvel til den dyre SharePoint konsulent i de spidse sko og det smarte slips. Du behøver ikke en arkitekt eller en infrastruktur specialist. Nu kan du bare fokusere på at få skabt merværdi til din løsning. Du kan bruge dine penge på at få bygget et intranet med flere funktioner i stedet for at bruge penge på backup og vedligeholdelse. Kommer det til informationsarkitekter og front-end udviklere er dine udgifter de samme, om det er i skyen eller lokalt. Det er i hvert fald min erfaring.
  • Lokal: SharePoint administratorer og arkitekter er ikke billigere. Og der er da helt sikkert nogle penge at spare på vedligeholdelse i Skyen. Men med den besparelse ryger også din kontrol. Hvis din Exchange eller SharePoint er langsom, så er der ikke rigtig så meget nogen konsulent kan gøre. Du kan ringe til supporten og få af vide at det hele kører som det skal.

5. Pris

  • Skyen: På den korte bane er skyen bare billigere en lokale servere. Det kan bare ikke diskuteres. På den lange bane ser det nok mere ud til at gå lige op. Men det kommer, som altid, an på hvordan du bruger det og hvad dit behov er. Skyen er måske billigere med med det billigere prisskilt kommer der også andre omkostninger. Du kan f.eks. ikke sætte din egen FBA-login op. (Brugere der ikke er i et AD). Du kan ikke bruge mere end et domæne på SharePoint. Det kan du dog godt på Exchange Online. Du kan ikke få specielle løsninger til dit miljø og du kan ikke få dag-til-dag support fra Microsoft. Det kan du selvfølgelig godt få fra din lokale Office 365 konsulent.
  • Lokal: Med en lokal installation af CRM, Skype For Business, Exchange og SharePoint, har du nok flere udgifter til konsulenter, men færre til licenser. Der findes masser af regnemodeller der taler for det ene eller det andet. Har du et stort behov for kontrol, specielle løsninger, integrationer med andet software, så er skyen for dyr i udviklingstid og i tilpasninger. Det kan godt være at en lokal løsning ser dy ud i indkøb men husk at du skal sammenligne dine omkostninger ud fra en horisont på 3-4 år og ikke bare indkøbspris her og nu. Jeg ved at Microsoft tit taler om at hvis man sammenligner med at skifte sit lokale hardware og software ud hvert 3. år, så er det samme pris. Men i virkeligheden findes der rigtig rigtig mange virksomheder der kører på det samme hardware og software i 4-5 eller flere år. Og hvis du har sådanne en virksomhed, så husk lige at regne på det hele.